Saturday, July 28, 2007

神山【三】 / Mount Kinabalu[3]



凌晨一點多起床,吃了早餐後準備攻頂。兩點多神山導游到了,攻頂夢開始了。帶著沉重的心情,跟著隊友們慢慢的往上走。感覺四肢無力,呼吸困難,那放棄攻頂的感覺又來了。為了不拖延時間,只好讓步讓師兄師姐們先走,我在後方包尾。我跟著神山導游一起走,不,應該說我走得慢神山導游逼不得已跟著我一起走。哈,看他的樣子很不耐煩,跟著有如龜速的小伙子撐著上,我不累他都累啦。愛莫能助,怪也怪我不好好地做足運動。雖說平時有運動,那種運動一天休息兩天的,出來的效果就是這樣了。一路上看著其他隊的隊員像支箭地沖著上,尤其是看見一名上了年紀的日本婦女攻得比我還要快,心裡感到很不服,所以下定決心怎樣都要攻到頂。



天色慢慢地亮起,望向東方似乎看見了細細的陽光在空中散播著,但我還有一段距離才到頂端。我在想,太陽一定會在我還沒攻到頂時出現。在攻頂時讓我想到了中國的一句名言:“不到黃河心不死”,但我確換去“不到神山心不死”,哈哈!果然不出我所料,看回攻頂後第一張照片的時間顯示著六點三十分,日出更不用說只因老早就在五點半出現了,師兄師姐們各個都在休息了,我足足慢了一句鐘。整個爬山過程中,唯一最遺憾的一點就是看不到日出,如果下回再次爬神山攻頂時我一定會要求提早一句鐘出發。


站在東南亞最高峰,以海拔四零九五點二米高的京那巴魯山感覺有點自豪,甚麼想放棄和累的念頭在此刻都消失了。頂峰與山下的景色到現在還牢牢地刻在腦海裡,拍照留念當然是必要的。休息片刻後,準備回休息站了。此刻看見神山導游,他對著我說上山每次都是我最慢,現在希望我不是最慢的那個,但他說高興的是至少看見我上到頂峰。我感覺下山的步伐比上山容易,只因下山時不大覺得累,很順利地回到帕納拉班休息站。休息片刻,收拾東西後直往餐廳用餐。


從山腰到遆婆漢入口(Timpohon Gate)用了大約四小時,下山時和隊伍離隊,前方的三位大師兄像支箭地勇往直沖,拼命的追著但還是徒勞無功,搞到挾在中間獨行,足足比前方的大師兄們慢了一句鐘。真的覺得下山容易得多,但有上過神山的朋友都對我說下山比上山難。上過了神山,總算完成了心愿。這次的沙巴之旅,只因想與神山有約,成功地征服了它,只因有師兄師姐以及神山導游的幫助,再次在這為你們說聲謝謝。從沙巴回來已兩個月多了,還在寫著關於這次的長游,師兄們早在兩個月前停筆了,我想關於沙巴之旅的細節應該在此停筆吧,這一篇可說是完結篇。




Woke up at 1am, after the breakfast we ready to move on to the summit. Around 2pm the mountain guide reached at the rest hut, dream to the summit started. With the tire mood, I followed the team moved on slowly. The give up feeling came back after I feel hard to breath, without wasting the time I let others moved on first & followed at the back. I followed mountain guide all the way, sorry, should say I walked too slow & the mountain guide have no choice to followed me at the back all the way. Haha, his face looks like impatient caused need to follow someone who move on like turtle. Nothing can do, the only thing can blame on was did not exercise enough before hike the mountain. On the way to summit, I saw member from others team moved on like an arrow. I felt sad when I saw a Japanese women walked faster than me, so I promised to myself must reach to the peak.

The sky slowly turns to light, I look at the east & saw a little sunshine but I still have a long distance to reach to the peak, I am sure I cannot see the sunrise when I reach at the peak. Yes, I can’t see the sunrise. By review the time of the first photo that I snapped on the peak, it shows 6:30am. I was late for 1 hour, team members was resting there. For the whole journey, the only thing I feel regret was unable to see the sunrise. If next time comes back to Mount Kinabalu, I will request for move on 1 hour earlier when on the summit trail.

Standing on the peak of Mount Kinabalu, Southeast Asian Highest Mountain with the high of 4095.2 meter above sea level, I felt proud of myself and the feeling of give up has gone. Snap photos is a must as a memory, I will never forget the scenery on the peak. After a rest, time to back to Panar Laban hut. I saw the mountain guide, he told me every time I am the slower one, he hope that I am not the slower one when come down to the Panar Laban Hut & also when back to the Timpohon Gate. But he said he feel happy because at least I can reach to the peak. I feel the way came down is more easier, used lesser time to reached at Panar Laban. After a rest, we went to restaurant for our lunch.

It took about 4 hours for me walked from Panar Laban Hut to Timpohon Gate. 3 of the team member’s move on like an arrow, I tried to catch up but cannot & end up walked alone. They took about 3 hours to reached at Timpohon Gate; anyway I feel walk down is more easier than climb up. I feel happy because I did reached at the peak, my Mount Kinabalu dream has completed finally. The main purpose for this trip was have my date with Mount Kinabalu, anyway I have to thanks to my team members & the mountain guide for take care of me. Sabah Trip has passed for more than 2 months & I still writing about the trip, few members already stop posting about the trip 2 months ago. I think I should stop here writing about Sabah Trip, and this post considered as a final post for Sabah Trip. ~END~

No comments: